Подкаст: Відтворювати в новому вікні | Скачати (18.8MB) | Репост
У студії “Громадського радіо” радник заступника голови КМДА Олексій Тихонов. Розповідає про проект teplo.org.ua, на який зараз збирають кошти.
Любомир Ференс: Про що проект та для чого він?
Олексій Тихонов: У 2014 році я побачив заготівку презентації для Кличка з даними на 15 будинків типових серій. Це радянські будівлі 70-80 років. Там було вибрано 15 будинків, які були із лічильниками і без. Ті будинки, які із лічильниками – давали економію у 30%. Тоді я зробив презентацію і відправив її. А думка мене не покидала, що такі великі цифри. Адже встановити лічильник – це не так дорого.
Сергій Стуканов: Люди справді менше споживають, чи коли є лічильник – заощаджують?
Олексій Тихонов: Тут працюють два фактори. У будинку, де загальний лічильник – не так сильно впливає психологія. Тут скоріше те, що середній тариф, який встановлюється ,йде із розрахунку на те, що не враховується тепло, люди починають відкривати кватирки і вікна, зовсім не слідкують за своїм споживанням, і через це виставляють доволі високий тариф. Як правило, загальний тариф вищий на 20-30%. Також ми повинні розуміти, що перші два місяці і два останні опалювального сезону доволі теплі, і там споживання явно нижче нормативу. Іноді, навіть удвічі.
Тому, я вирішив взяти цифри по будинках, але виявилось, що їх немає. Базою даних по споживанню володіло тільки Київенерго. Так у нас виникла ідея дістати ці дані і викласти їх публічно. Паралельно виявилось, що у нас немає даних по будинках у електронному вигляді. Всі вони існують у паперовому вигляді ще із совкових часів. Тому, у нас виникла ідея із сайтом.
По суті, ми пропонуємо не сайт, бо це буде результатом. Ми пропонуємо зробити велику електронну базу. Вона буде у вигляді карти для того, щоб людям було простіше. Коли ця база даних буде відкрита, то кожна людина зможе порівняти своє споживання із сусіднім будинком. І не просто сусіднім будинком, а таким самим, як у нього.
Сергій Стуканов: Тобто різниця буде між цими будинками у тому разі, якщо один устаткований загальним лічильником, а другий ні.
Олексій Тихонов: Так. Окрім того, є будинки, які однакові, але можуть показувати різні показники на лічильниках. Потім виясняється, що у цих будинках люди щось роблять. В одному будинку можуть поставити індивідуальне опалення, в іншому – утеплити стіни, і вже ці заходи будуть давати щось не у теорії, а ми будемо знати реальні цифри економії. Це вже другий плюс, який отримує людина від сайту.
Любомир Ференс: Що ці дані допоможуть зрозуміти громаді? Що вони можуть із ними зробити?
Олексій Тихонов: Люди будуть себе запитувати чому вони більше споживають, ніж у інших будинках.
Ще один із способів – люди можуть створювати ОСББ. У мого колеги будинок неподалік Дарниці. Поряд є схожий, але на іншій вулиці. Щоразу листоноша плутає будинки і приносить моєму колезі платіжку із сусіднього. Якщо у нього в будинку ОСББ, то в сусідньому – приватний ЖЕК. За листопад ОСББ йому виставило платіжку 524 гривні, а за точно таку ж квартиру в іншому будинку платіжка була 1350 гривень. І немає у ЖЕКу жодних виправдань, що дім не такий, чи вода не така. Це абсолютно однакові квартири.
Любомир Ференс: Фактично ваш сайт зруйнує ЖЕКи?
Олексій Тихонов: У ЖЕКів будуть дві стратегії: або померти, або стати кращими. Я вважаю, що це дуже добре. Я зовсім не збираюсь їх жаліти. Я один із тих, хто пропагує ОСББ із 2011 року. Якщо там створять ОСББ, то я буду дуже радий. Кому потрібна допомога – я готовий це робити і виступати у них на зборах, допомагати їм створюватися і приступити до роботи.
Як тільки я виклав цю квитанцію про оплату, люди почали писати, що це щось незрозуміле відбувається і їх обманює Київенерго. Але нарахування приходить по приладу обліку. Раніше люди із того будинку викликали спеціалістів і переналаштували тепловий пункт. Це коштувало недорого. Вони практично нічого не ремонтували. І з наступного року вони почали платити удвічі менше. Усе це зробило ОСББ. Це їх тепловий пункт, їхнє майно. Вони викликали нового підрядника, якого вони винайняли безпосередньо обслуговувати тепловий пункт, і він рівно за 2-3 тижні їм повністю переналаштував усю систему.