Подкаст: Відтворювати в новому вікні | Скачати (18.8MB) | Репост
Релігієзнавець, кандидат філософських наук Руслан Халіков розповідає про майбутню лекцію «Народження європейського традиціоналізму: Британія».
Руслан Халіков: Це цикл лекцій. Перша лекція була присвячена французькому напрямку. Друга буде присвячена Британії.
Василь Шандро: Що слід розуміти під словом «традиціоналізм»?
Руслан Халіков: В найширшому значенні традиціоналізмом називають відмову від прийняття чогось нового. Це певна апеляція до чогось питомого, свого. Ці лекції присвячені більш вузькому питанню : традиціоналізму як інтелектуальній течії. Від Великої французької революції деякі люди виступали за прогрес і модернізацію, а інші — за повернення до витоків. З того часу до XX століття викристалізувалася тенденція інтелектуальних пошуків традицій, того, що було до модерну, до чого слід повернутися.
Василь Шандро: Чи можемо ми говорити про певний перегук традиціоналізму з консерватизмом?
Руслан Халіков: Можемо, але традиціоналізм — це більш широке явище. Консерватизм воліє зберегти щось.
Тетяна Трощинська: Чому темою цієї лекції ви обрали Британію?
Руслан Халіков: На межі XIX — XX століття було два таких передових інтелектуальних регіони, в яких дуже стрімко розвивалися окультистські рухи, езотеричні рухи. Франція і Британія — це близькі і полярні регіони водночас.
Про Британію ми говоритимемо на прикладі Артура Едварда Вейта. Він був яскравою людиною. Він є дуже популярним передусім через свою колоду карт таро.
Традиціоналісти хотіли не просто відкинути модерн, вони хотіли повернутися до чогось первинного, до праістини, яка зараз невідома широкому загалу, але може зберігатися в езотеричних колах.
Василь Шандро: Окультні та псевдомагічні практики є результатом цієї течії?
Руслан Халіков: Ця течія є результатом цього явища. Вона є запереченням, відмежуванням.
Тетяна Трощинська: Чому ці вульгарні прояви тоді стали популярними?
Руслан Халіков: Ці прояви стали наслідком надмірного поширення раціоналізму просвітницького зразка.
Василь Шандро: XIX століття — це і позитивізм, розвиток природничих наук. Чи могло це стати певним поштовхом до того, щоб відсторонитися від наукового прогресу?
Руслан Халіков: В ізотеричних колах не протиставляли себе науці та інтелектуальним знанням. Багато хто намагався поєднати наукові досягнення з пошуками духовності.
Традиціоналісти — діти модерну, але у них був інший погляд.
Василь Шандро: Виникнення напрямку свідчить про кризу цінностей?
Руслан Халіков: Криза цінностей настала разом з Французькою революцією, оскільки вона засвідчила, що попередні тенденції не задовольняють.
Василь Шандро: Наскільки традиціоналізм пов’язаний з поняттям Бога?
Руслан Халіков: Переважно традиціоналісти вірили в Бога, схилялися до якоїсь з релігійних традицій. Традиціоналісти не рідко говорили про якийсь абсолют.
Повний варіант розмови слухайте в доданому звуковому файлі.