Подкаст: Відтворювати в новому вікні | Скачати (26.0MB) | Репост
Ірина Славінська: У нас зовсім нещодавно у студії був міністр інфраструктури Володимир Омельян, з яким ми говорили про плани на 2017 рік. Власне, він похвалився цифрою у 30-35 мільярдів гривень на ремонт доріг у 2017 році. Наскільки ця цифра релевантна і що це за гроші? Як ви їх плануєте розподілити?
Славомір Новак: Кажуть, що біс криється у якихось деталях. Можна сказати, що ці гроші, котрі ми маємо, уже затверджені на засіданні Верховної Ради і Кабінетом Міністрів. Нам виділили 14 мільярдів гривень – це ціла сума, яка є затвердженою. Із цього сім мільярдів піде на сплату боргів, решта сім мільярдів залишиться у нашому розпорядженні. Зокрема, чотири мільярди ми мусимо призначити на зимово-літній ремонт доріг, які псуються. Але тільки три мільярда ми можемо використати на наші потреби. Ще три мільярда залишаються – це кредитні засоби від міжнародних банків і фінансових організацій, які ми здобули.
Ірина Славінська: Ця сума не схожа на ті 30-35 мільярдів, про які говорив Володимир Омельян. Чому така різниця в сумах? Це на 20 мільярдів менше, ніж було названо.
Славомір Новак: Я ще хочу завершити свою доповідь щодо того, як ці кошти мають розподілятися. Після зустрічі із президентом Порошенком і прем’єром Гройсманом, я отримав запевнення, що після реструктуризації наших боргів, ми отримаємо ще додаткових 15 мільярдів гривень у 2017 році на ремонт доріг та інші дорожні роботи.
Отже, я сказав, що ми маємо приблизно 4-5 мільярдів гривень та кредитні кошти, які у нашому розпорядженні. Плюс ось ці 15 мільярдів, і у нас уже ніби складається певна сума.
Хочу сказати, що цей великий фінансовий ведмідь блукає по лісі. Ми його ще не вполювали. Тому це полювання продовжується. Відбувається так, що ми ще здобуваємо кошти із міжнародних організацій. Тобто, проводяться тендери з міжнародними організаціями на будівництво доріг. Але ці тендери ще не завершені. Тому ще не можна сказати яка сума буде завершальною.
Якщо скласти усі ці кошти до купи, які я перерахував і кошти із міжнародних організацій, то десь 20-21 мільярд ми будемо мати. Я є чесний, завжди кажу те, що обіцяю і воно мусить бути реалізовано.
Можна сказати,що 2017 рік ви використаємо як рік проектування і підготовки ремонтних дорожніх робіт та проектів будівництва доріг. І щоб у 2018 році вже можна було добре стартувати.
Ірина Славінська: Після почутого я хочу перепитати що це за борг – ось ці 15 мільярдів гривень? І ви сказали про реструктуризацію боргів. Чиї це борги?
Славомір Новак: Хочу підкреслити, що говорячи про ці заборгованості я не мав на увазі борги Укравтодору, а борги держави перед Нацбанком, які потрібно покрити. Власне, обіцянки покриття цих застарілих боргів перед Національним банком і коли вони уже будуть повністю покритими, тоді можна буде покрити цю суму 25 мільярдів, на яку ми розраховуємо. Також Укравтодор має свої старі заборгованості, але це уже інші суми.
Ірина Славінська: Якщо ми уже заговорили про інші суми, то скільки Укравтодор боргує комусь?
Славомір Новак: Старі заборгованості Укравтодору досить істотні. Це близько семи мільярдів гривень, які потрібно сплачувати поволі. У 2017-2018 роках буде сплата частини цих боргів. А у 2019-2020 році залишаться уже менші суми. Треба підкреслити, що коли ми беремо якісь борги, чи кредити, навіть на корисних умовах, то потрібно пам’ятати, що їх буде треба так чи інакше, але сплатити.
Звісно, що заборгованість – це складна річ. Але ці кошти варто витрачати і робити такі речі. Адже інфраструктура доріг – це кровообіг всієї економіки держави. Ми на власні очі бачимо і пам’ятаємо, що 20 років недофінансування дорожньої інфраструктури призводить до страшних страждань і громадян, і цілої економіки. Бо дороги зіпсовані, якість їх страшна.
Ірина Славінська: Одним із очікувань 2017 року є створення дорожнього фонду. Що це таке – дорожній фонд?
Славомір Новак: Коли я отримав пропозицію очолити Укравтодор,то однією із умов мого прийняття цієї пропозиції було очікування створення такого фонду. Він буде абсолютно незалежним від міністра фінансів, а фінансуватиметься переважно із паливної акцизи. Власне, наприкінці 2016 року дорожній фонд був затверджений Верховною Радою. Я вважаю, що це був величезний успіх всієї дорожньої галузі України, але також парламенту та українського уряду. Це такий символ розриву зв’язків із соціалістичною економікою і з режимом планування економічного розвитку.
Ми знаємо, що дорога не будується із дня на день. Це мусить тривати цілий сезон. А така дорога, яка будується сезон – мусить прослужити певну кількість років. Тому, існувала така річ, що гроші видавалися у так званому річному режимі. Тобто, затверджувалися на високому рівні і поки ці гроші проходили усі бюрократичні процедури, то уже приходив серпень. Лише у серпні ці гроші потрапляли до Укравтодору, після чого можна було приступати до робіт. Але ми розуміємо, що на дорозі із ремонтними роботами можна працювати до жовтня місяця. Отже, такий період був на будівництво, і відповідна була якість доріг. Так часто гроші викидалися на вітер.
Ірина Славінська: Ну ось почнеться весна і більш стабільний сезон. Чи можна чекати, що у квітні, чи травні дорожній фонд уже без ручного режиму почне розподіляти кошти на нові дороги або ремонт старих?
Славомір Новак: Дорожній фонд почне працювати повністю за таким принципом як ми бачимо лише із першого січня 2018 року. Тому 2018 рік ми розглядаємо як такий момент переходу і підготовки фахівців, персоналу для роботи у нормальному режимі, який працюватиме із року в рік як машина, яка буде сама себе забезпечувати і вже дуже ефективно працювати.
Отже, ми сподіваємося, що у 2018 році ми матимемо уже 25 мільярдів, бо будемо брати участь у цих акцизах, може, у 2019 році ця сума збільшиться удвічі до 50 мільярдів. Тому що буде працювати уже ця машина, яка набере обертів.
Вже у 2017 році ми будемо оголошувати тендери на участь у будівельних роботах. І хочемо, щоб цього року фірми, які зголосяться на тендери підготували будівельні майданчики і всю техніку, яка буде працювати на будівництво доріг. Щоб навесні 2018 року уже повномасштабно почати працювати на відповідних виділених фрагментах дорожнього полотна, яке буде відремонтовано, чи по-новому збудовано. Тобто, 2017 рік буде гібридним переходом між старою і новою системою.
Я нещодавно зустрічався із представниками Укравтодору на різних щаблях і особисто дав розпорядження, щоб були підготовані тендери і уже зараз оголошені. Аби підрядники, які будуть брати участь у цих роботах, уже були готовими. Щоб не було так, що у вересні ми починаємо роботу і нема коли працювати. Я вперше у житті зустрівся із такою ситуацією, коли роботи починаються під осінь і за два місяці завершуються.
Ірина Славінська: Які дороги ви запропонували поставити в першу чергу на ці тендери? Можливо, це якісь важливі магістралі, або ж частина цих доріг національного значення?
Славомір Новак: Якщо говорити про розподіл наших робіт, про цільові фрагменти цих доріг, то я хочу сказати, що ми будемо працювати у кожній області відповідно до потреб. Ми знаємо, що кожен регіон має свої потреби у дорожній галузі і так будуть розподілятися наші гроші. Але всі ми знаємо, що стан доріг жахливий в Україні. Тому тут, мабуть, потрібно якогось чарівника, який би чаклував і зробив би щось таке раптово, щоб це все відновилося. Звісно, що такого не буде, і я не буду давати таких порожніх обіцянок. На це потрібен час і великі гроші.
Тому 2017 року ми почнемо цей процес, а 2018 на гроші, конкретні результати ефективності нашої роботи. А 2019 року, я думаю, що це уже буде помітно. Я кажу відкрито як буде відбуватися це процес.
Ми будемо розподіляти кошти симетрично по усі Україні в залежності від потреб. Також варто ще зауважити, що стан будівельної галузі в Україні теж досить таки сумний. Тому, ми сподіваємося на залучення європейських коштів і не лише коштів, але і будівельних фірм, які ми будемо залучати, які принесуть нам нові технології і культуру праці на будівництві доріг, а також будуть в стані опрацювати ці мільярди публічних коштів наших платників податків, які будуть призначені на будівництво доріг в Україні.
Ірина Славінська: Якщо говорити про пріоритети, то у ваших очах, як керівника Укравтодору, які дороги конкретної області, чи регіону є у пріоритеті?
Славомір Новак: Якщо говоримо про пріоритети, то я хочу ще раз підкреслити, що із першого січня 2018 року буде запущено у дію не лише дорожній фонд, але уже абсолютно набере обертів децентралізація і у дорожній галузі.
Я хочу наголосити, що така державна агенція як Укравтодор буде відповідати лише за дороги національного значення і за дороги міжнародного значення. Так як це є у цілому світі. А вже на регіональному рівні влада буде займатися дорогами місцевого значення і обслуговувати ці дороги. Отже, Укравтодор із першого січня 2018 року сфокусує свою увагу на дорогах національного значення. Власне, головним нашим пріоритетом буде створення таких загальноукраїнських коридорів, маршрутів, які поєднають найважливіші міста із собою за таким принципом, щоб найбільш ефективно відбувся торговий обмін між тими містами. Таким чином буде стимулюватися розвиток торгівлі, що стане величезним імпульсом для розвитку економіки.
Друга важлива річ це те, що ми плануємо увійти до міжнародної мережі, участь у якій дозволить з’єднатися транспортними коридорами із західною Європою. Передусім це будуть дороги від кордону із Польщею, які з’єднають між собою Львів, Умань і Одесу. Це будуть такі головні транспортні коридори. Вони потрібні для того, аби стимулювати розвиток портів на Чорному морі.
Ірина Славінська: Із інноваційних речей, які відбуваються в українському будівництві доріг є застосування проекту, який називається “ CoST ”. Він дозволяє контролювати як якість, так і витрати на дороги, які будуються. Наскільки це ефективний інструмент аби проконтролювати якість і ефективність витрачання грошей взагалі на ці кілометри дороги?
Славомір Новак: Ми справді використовуємо “ CoST” як ефективний інструмент, і я хотів сказати на вступі, що загалом для таких державних агенцій як Укравтодор, чи інших організацій, робота неурядових організацій – це дуже важлива річ. Насамперед це інструмент контролю центральних органів, які відповідають за розподіл коштів і за інші речі.
Ми уже приступаємо до роботи із “ CoST”, тобто, уже розпочали фундаментальні етапи співпраці. Також розробляємо уже постійні механізми контролю за витратами Укравтодору. Можна сказати, що є три важливі концепції, яких ми будемо дотримуватися аби побороти корупцію, зокрема, у нашій структурі. – Це прозорість, контроль і конкурентоспроможність.