Подкаст: Відтворювати в новому вікні | Скачати (8.9MB) | Репост
Сергій Стуканов: Зараз обговорюється проект Закону про житлово-комунальні послуги. В нашій студії Дмитро Корчак, директор департаменту систем життєзабезпечення та житлової політики міністерства регіонального розвитку, будівництва та комунального господарства України. Ваше міністерство обстоює ідею повернення житлово-комунальної інспекції, яка контролюватиме приватних управителів. А що з ними не так? Вони порушують права споживачів?
Дмитро Корчак: Ми не хочемо контролювати управителів, натомість хочемо контролювати житлово-комунальну систему. Мешканці багатоквартирних будинків повинні контролювати владу на місцях. Місцева влада відповідальна перед мешканцями за свою роботу. Якщо робота не робиться, то таку владу потрібно звільняти.
Для цього існують контролюючі процеси від власника. Якщо я купив квартиру в багатоповерхівці і живу там, то я і мої сусіди є власниками цього будинку. І ми не повинні шукати винного в тому, чому у нас в будинку, скажімо, погана ситуація з опаленням. Власність зобов’язує. Якщо так, то варто об’єднатися в об’єднання співвласників і як свідомий громадянин відповідати за свою власність, а не так як ми раніше думали, що ЖЕКи про все подбають.
До речі, хочу зауважити, що самі ЖЕКи нікуди не зникли. Просто з ними тепер можна конкурувати на ринку надання послуг з управління багатоповерховим будинком. Згідно закону є чотири форми управління будинком. Перша: мешканці створили ОСББ, призначили вас керуючим і ви самі розбираєтеся. Друга: запросити менеджера зі сторони і надати можливість здійснювати цю роботу йому. Третя: залучення юридичних компаній, які є господарюючими суб’єктами.
Законопроект про житлово-комунальні послуги дає можливість укладати такий договір на управління. Зараз такої можливості в законах не передбачено. І цей проект, який зараз готується до другого читання в Раді, якщо його приймуть, то ми отримаємо можливість укладати типовий договір як мешканці з тим чи іншим керуючим процесом.
Сергій Стуканов: Чому була відхилена поправка від Мінрегіонбуду з приводу житлово-комунальної інспекції?
Дмитро Корчак: Така інспекція, яка контролювала надання послуг в житлово-комунальній сфері, існувала в усі часи. Чому ця поправка була відхилена? Мабуть тому, що зараз ми маємо децентралізацію на місцевому рівні і контролю в Києві не повинно бути. Тобто тут повинен бути контроль з боку громади за чинною владою на місці.
Ми надаємо свої кошти але ми їх фактично не контролюємо. От наприклад, на заправці, коли приїжджаємо заправити авто, ми чітко знаємо куди заїхати, тому що ти сам відповідальний за свою автівку і якщо її неякісно заправити, вона поламається. Люди у нас ще до такого не звикли в сфері ЖКГ. Більш ніж 75 років усі питання вирішували ЖЕКи.
Василь Шандро: Тобто ви хочете сказати, що люди ще не готові до самоуправління?
Дмитро Корчак: Україна – це молода країна, їй всього 25 років. В європейських країнах все по-іншому. От, наприклад, в Німеччині 70 мільйонів населення і вони мігрують по країні весь час, шукаючи нову роботу, кращі умови життя. А квартир у власності мало хто має, бо це дорого. В Берліні квартирами володіє муніципалітет і здає їх в оренду, тим, хто приїздить. Гроші, які надходять від оренди, направляють в бюджет міста. Володіти квартирою і утримувати її невигідно.
Василь Шандро: Що найважливіше в законі про ЖКП?
Дмитро Корчак: Це збірка правил управління нашими будинками, які написали професіонали і їх необхідно виконувати.