Купити водійські права буде неможливо, — керівник Головного сервісного центру МВС

У студії Громадського радіо Владислав Криклій, керівник Головного сервісного центру МВС України, та Оксана Величко, координаторка урядово-громадської ініціативи «Разом проти корупції» та активістка Реанімаційного пакету реформ з питань корупції під час видачі посвідчення водіїв.

Дмитро Тузов: Оце як анекдоти раніше були, коли якась ситуація на дорозі: «Ти скільки заплатив за права? І чи ти за сало їх купив, чи за ковбасу?» От зараз це можливо, купити за сало, за ковбасу, за 300 доларів посвідчення водія?

Владислав Криклій: Скоріше казали: «Права купив, а вчитися їздити не купив». У цьому і полягає блок нашої реформи щодо посвідчень водія. Ми зі свого боку активно штовхаємо зміни як до теоретичної частини складання іспитів, якраз з першого липня почали працювати нові екзаменаційні тести, вони не містять уже тих помилок, неточностей, незрозумілостей, банального абсурду через який виникало бажання просто звернутися до третьої особи, яка б допомогла отримати водійське посвідчення. До кінця року у нас доволі амбітні плани щодо запровадження автоматичної фото та відеофіксації процесу складання іспитів під час теоретичної частини в екзаменаційних класах, і запровадження відеофіксації під час практичного складання – будуть встановлені спеціальні відеореєстратори на автівках, за рахунок яких можна буде оскаржити результат, якщо громадянин буде з ними не згоден.  

Дмитро Тузов: А як вдається боротися із корупцією під час видачі прав водіїв?

Оксана Величко: Не так давно я попросила свого знайомого в якого є свої знайомі, які допомагають вирішувати такого роду питання: «Можна отримати права, якщо мені важко, я не впевнена?» Він перетелефонував, і сказав, що так, можна: «Як для тебе 2500 гривень – це якщо ти навчаєшся в автошколі, і 5000 гривень, якщо ти в ній не навчаєшся». Коли говорити про боротьбу з корупцією, треба розуміти як вона виглядає. Це завжди трикутник, в який задіяний той, хто хоче отримати – водій майбутній, інструктор автошколи, який виступає посередником, і співробітник Головного сервісного центру. У цьому трикутнику крутиться корупція. Майбутній водій оплачує своє навчання, «підстраховується», дуже часто через інструктора збирають їх в автошколах, часто ця «підстраховка» не має сенсу, він би й так здав. Люди з переляку платять, це від 100 доларів такий «гонорар» інструктору поступає, вони дають ці гроші, і далі відбуваються певні дії. Нам необхідно, щоб наш курсант здав на права. Іспит складається з двох частин: практична частина і теоретична частина. В обох частинах можливі свої корупційні чинники. При здачі теоретичного іспиту курсант проходить за стіл, сідає перед комп’ютером, там уже зазначено його прізвище, і він проходить свій тест – складає його чи не складає, виходить і йде на практичну частину – сідає з інструктором у авто, виконує певні вправи, здає чи не здає іспит. Так от, якщо «підстрахувався» учень, тоді на практичній частині його просто не будуть зрізати, дадуть простіші завдання, не будуть заставляти заїхати кудись задом чи виконувати ще якісь складніші дії. Як відбувається теоретична частина: сідає учень і проходить тестування. Мені багато хто казав, що є така інструкція від інструктора автошколи, що  приходиш, сідаєш за комп’ютер, і головне — проклацати 20 разів, слідкувати, щоб час не сплив, встаєш і йдеш мовчки. А далі щось відбудеться, після чого ти все одно цей іспит склав. Ось так може виглядати така допомога нашому курсанту під час здачі теоретичної частини іспиту.

Владислав Криклій: Автошкола – це той місток, який цю комунікацію налаштовує. Людина, яка працює на стороні держструктури, вона ж не каже: давай, до мене звертайся, я тобі зі знижкою 50% надам послугу. Це тільки через посередників, які працюють на стороні навчального закладу. Запровадження таких механізмів контролю з нашого боку позволять нам унеможливити будь-які втручання. Це фото й відеофіксація. Раніше все було дуже примітивно і банально: виключно людський фактор, який ми маємо мінімізувати, як на теоретичній частині, коли екзаменатор міг підказати чи тикати пальцями на правильні відповіді, ну і на практичній частині – від мінімальної програми, яку людина має здати, до створення штучних перепон. Доходило до того, що дублюючи педалі штучно нажимали гальма, відповідно, авто глохло.

Дмитро Тузов: Що ви порадите стосовно того чи потрібно змінювати права водіїв для тих людей, які мають старі посвідчення? Чи потрібно їх обмінювати на нові, пластикові, і для чого це треба робити?

Владислав Криклій: В залежності від ваших планів щодо виїзду за межі України. Там вже такі права не визнають, визнається пластик, оновлений або новий, строк дії до 30 років. Ми рекомендуємо їх замінити, більше того, на додачу отримати водійське посвідчення міжнародного зразка – це така книжечка, чимось схожа на військовий квиток. Тоді ви зможете безперешкодно мандрувати як і власним так і орендованим авто.

Дмитро Тузов: Це складний процес? Що для цього потрібно?

Владислав Криклій: Досі потрібна медична довідка, це передбачено Конвенцією – не наша забаганка, хоча ми розуміємо як ті довідки отримують. Іспит проходити не потрібно, необхідно мати при собі паспорт, код, старе водійське посвідчення, якщо у вас наявне, якщо ні – то буде по втраті заміна проводитись, і навіть екзаменаційної картки не потрібно як це було раніше, в середньому надання цієї послуги триває до 30 хвилин.

About the Author

Громадське Радіо
Подкасти радіомережі “Громадське радіо” (м. Київ та область – 70,4 МГц (УКХ); м. Волноваха – 66,05 МГц (УКХ) та 103,8 МГц (FM); м. Краматорськ – 103,2 МГц; м. Красноармійськ – 99,6 МГц; м. Старобільськ – 90,2 МГц; с. Широке – 101,8 МГц; смт. Біловодськ – 92,6 МГц; смт. Білолуцьк – 100 МГц; смт. Зоринівка – 103,7 МГц). Сайт: hromadske.radio