«Прострочена ЦВК»: членів комісії потрібно було поміняти ще три роки тому

1 червня ми будемо «святкувати» три роки з моменту, як члени ЦВК перевищили строк повноважень. Вже 12 членів ЦВК перевищують строк своїх повноважень і ситуація є надзвичайно критичною. Якщо говорити загально, вся ця епопея з ротацією у ЦВК і є тією інформацією на користь ворога. Президент і парламент демонструють нездатність дотримуватись законодавства, бо законодавство зобов’язує здійснити ці процедури, які вже три роки не здійснюються. Президент і парламент «перекидають м’яча» між собою, щоб перенести відповідальність з одного політичного суб’єкта на інший, це продовжується вже надзвичайно довгий період, — говорить Олександр Клюжев з громадянської мережі ОПОРА. 

 

Євгенія Гончарук: Наскільки критичною є зараз ситуація і про які строки йдеться?

Олександр Клюжев: Ризики колосальні, насамперед, пов’язані з тим, що ЦВК на поточний момент не може працювати на основі довготривалих або середньострокових пріоритетів. Коли абсолютна  більшість членів ЦВК чекають, що завтра вони будуть звільнені чи, навпаки, ще п’ять років здійснюватимуть повноваження, вони не можуть планувати, впроваджувати нові технології у виборчий процес”, — говорить Олександр Клюжев з громадянської мережі ОПОРА.

Також ця ситуація створює серйозні виклики для політичної незалежності ЦВК. В умовах, коли комісія є формально легальна, але не легітимна, політикам дуже просто маніпулювати цим органом, в будь-якій конфліктній ситуації дуже просто маніпулювати суспільством, демонструючи одіозний імідж ЦВК (чи голови ЦВК щодо якого продовжується розслідування).

Причини такої ситуації, насамперед, пов’язані з боротьбою за вплив на ЦВК. В поданні президента, внесеному, якщо не помиляюсь, рік тому щодо 11 кандидатур до складу ЦВК, не представлені кандидатури трьох фракцій і однієї депутатської групи (фракція Радикальна партія, Батьківщина, Опозиційний блок і група Воля народу). Ці фракції будуть вмотивовані підтримувати ротацію у ЦВК тільки тоді, коли президент врахує їх пропозиції, це має під собою об’єктивне підґрунтя. Інші фракції мають в нинішньому складі ЦВК своїх представників. Ніби, для політиків це питання не є критичним, але воно є критичним для суспільства. Вчора пролунала заява голови фракції БПП, що фракції шукають компроміс. Будемо сподіватися, це не стане черговою обіцянкою з боку політиків.

Ми вже чули багато заяв від голови ВРУ про те, що «от-от». Насправді, це питання не тільки ЦВК. Якщо парламент чи його керівництво заявляють певні речі, які не знаходять відображення в конкретних кроках, це багато говорить і про інституційну незалежність самого парламенту.

Євгенія Гончарук: Я також думаю про осінь, на яку багато хто планує перевибори парламенту. Коли мала би бути переобрана ЦВК, щоб вона була спроможна провести вибори, наприклад, до кінця осені?

Олександр Клюжев: Технічна, організаційна частина не є надзвичайно великою проблемою. Ми мали приклади, коли перед попередніми різними виборами суттєво оновлювалася ЦВК; маємо критичні приклади, коли безпосередньо перед виборчим процесом формувався новий склад. Головне — забезпечити політичну легітимність ЦВК з точки зору довіри суспільства: що це дійсно та комісія, в якій представлені різні точки зору, експертні та фахові, і яка здатна організувати цей процес.

Але я б не став зв’язувати ротацію у ЦВК з позачерговими виборами. Все ж, остаточне рішення за президентом, нема сигналів про те, що він зацікавлений у позачергових виборах, тому маємо виходити з того, що ЦВК не пов’язана з можливістю проведення позачергових виборів, президент і парламент просто мають дотримуватись закону.

Ірина Славінська: Нагадайте, ЦВК — це чия «парафія», як має відбуватися обрання членів?

Олександр Клюжев: Процес формування ЦВК відповідає міжнародним стандартам, зокрема Кодексу належної практики у виборчих справах. Передбачається, що спочатку політичні сили або депутатські групи і фракції, представлені в парламенті, рекомендують певні кандидатури президенту, який враховує їх (або не враховує), і вносить подання до парламенту. Парламент спочатку має звільнити членів ЦВК, строк повноважень яких закінчився, і проголосувати за кожну окрему кандидатуру з подання, яке внесе президент.

Президент вніс таке обмежене подання, без врахування більшості пропозицій, але парламент і профільний комітет досі не розглянули його. Фактично питання ротації у ЦВК базується на системі стримування противаг, де є роль фракцій, потім — президента, а потім — парламенту. Насправді, нічого поганого в такій системі нема. Ми можемо говорити про необхідність її зміни, щоб підвищити гарантії деполітизації майбутнього складу ЦВК, але в цілому вона відповідає міжнародним стандартам.

Проблема нинішньої ситуації, що президент все-таки не прислухався до міжнародних стандартів стосовно того, що, як правило, мають бути враховані всі пропозиції від парламентських партій. Це підвищує довіру до майбутнього складу ЦВК.

Ключова проблема в тому, що ми не можемо назвати одного суб’єкта, який несе основну відповідальність за зрив цього процесу: спочатку це був президент, були судові справи, до президента — фракції, зараз бездіє парламент щодо цього питання. Зараз маємо, ніби, поставити крапку в цій довготривалій історії, якщо фракції бажають, вони мають принести свої кандидатури президенту і президент вносить нове подання. І парламент голосує.

Ірина Славінська: Припустімо, відбуваються вибори, чи наявний прострочений склад ЦВК є легітимним, щоб опікуватися ними?

Олександр Клюжев: Якщо вибори позачергові, а склад ЦВК не оновлений до початку виборчого процесу, безумовно, поточний склад ЦВК буде проводити вибори.

Ірина Славінська: І він буде легітимний?

Олександр Клюжев: Він буде легальний, законний. Перед президентськими виборами 2014 року змінили закон про ЦВК, раніше було передбачено, що з моменту перевищення строку повноважень, член ЦВК втрачає можливість здійснювати свої функції. Зараз передбачено, що тільки після звільнення Верховною Радою, член ЦВК йде працювати на іншу роботу. Безумовно, якщо не буде ротації у ЦВК, нинішній склад буде проводити вибори. З точки зору законодавства, це буде законно. З точки зору довіри суспільства, ми можемо мати абсолютно непрогнозовані наслідки. Якщо вибори будуть когось не влаштовувати, цей аргумент, що в нас є неповноцінне ЦВК з точки зору суспільного сприйняття, будуть активно використовувати.

Повний варіант розмови слухайте в аудіоверсії. Тисніть блакитний трикутник праворуч вгорі. Щоби скачати файл і послухати пізніше, натисніть на хмарку.

About the Author

Громадське Радіо
Подкасти радіомережі “Громадське радіо” (м. Київ та область – 70,4 МГц (УКХ); м. Волноваха – 66,05 МГц (УКХ) та 103,8 МГц (FM); м. Краматорськ – 103,2 МГц; м. Красноармійськ – 99,6 МГц; м. Старобільськ – 90,2 МГц; с. Широке – 101,8 МГц; смт. Біловодськ – 92,6 МГц; смт. Білолуцьк – 100 МГц; смт. Зоринівка – 103,7 МГц). Сайт: hromadske.radio

Be the first to comment on "«Прострочена ЦВК»: членів комісії потрібно було поміняти ще три роки тому"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*