Подкаст: Відтворювати в новому вікні | Скачати (8.7MB) | Репост
roman_semenuha.jpg
Роман СеменухаФото: Восточный Дозор
Сам Артеменко, який ще в 2005-му році набув громадянство Канади, із Вашингтона в ефірі телеканалу «112» спростовує цю інформацію. Він каже, що на сайті президента такої інформації немає. Ми перевірили, на сайті president.gov.ua такого указу, дійсно, немає. А якщо він з’явиться, Артеменко говорить, що він буде оскаржувати його в суді, адже він каже, що ні в кого немає права позбавити людину громадянства України, якщо людина цього не просила.
Обговоримо історію з подвійним громадянством і позбавленням українського із експертом з конституційного права Юлією Кириченко та Романом Семенухою, депутатом фракції «Самопоміч», чий лідер Олег Березюк не проти подвійного громадянства для простих громадян, але не для посадовців.
З нами на зв’язку Роман Семенуха, народний депутат фракції «Самопоміч».
Наталя Соколенко: Як ви прокоментуєте історію з подвійним громадянством народного депутата і з спробою його позбавити громадянства України?
Роман Семенуха: Моя точка зору дуже проста — я вважаю, що питання подвійного громадянства потрібно розділити. Окремо розібратися з ситуацією з державними чиновниками, особливо з чиновниками топ-рівня, зокрема, з народними депутатами, і окремо розібратися з рештою громадян.
Я думаю, що на сьогодні є всі можливості правоохоронних органів перевіряти державних чиновників на предмет подвійного громадянства.
Ми вважаємо, що однозначно державні чиновники повинні мати лише український паспорт.
Наталя Соколенко: Як тоді перевіряли, що в Артеменка виявилось подвійне громадянство?
Роман Семенуха: Я думаю, що ніхто і не перевіряв. Бо, згадайте, активною ця тема стала, коли виявилось декілька громадянств у Насірова. І сьогодні ніхто не забороняє партійним лідерам і структурам організувати таку перевірку.
Друге — всі депутати оприлюднюють свої декларації, свої особисті дані, тобто є чітка інформація про те, які громадянства людина має.
Моє позиція, як і моїх колег дуже проста: людина, яка є на державній службі, яка працює в правоохоронних органах не має жодного морального права та іншого законного права бути громадянином іншої країни.
Але є чітке відчуття, що ніхто нікого не перевіряє, а йде імітація цього процесу. Чому той самий Ляшко не переживав, коли вони формували списки? Тому що причина переживання Ляшка є зовсім іншою. По-перше, фракція на межі зникнення, бо вона є сьогодні критично малою. Друге — після серйозних звинувачень з боку НАБУ, Ляшко шукає привід переведення інформаційної теми на іншу для того, щоб відволікти увагу суспільства від тієї проблеми, яка насправді є. А проблема в тому, що він жодного дня не працював в бізнесі, а має мільйонні статки. Все інше — це імітація.
Якби влада сьогодні хотіла боротися з проблемою подвійного громадянства у народних депутатів, я думаю, що ми побачили б сьогодні десятки, а то і сотні прикладів, коли людей позбавляють громадянства.
Отже, ми вважаємо, що однозначно державні чиновники повинні мати лише український паспорт.
Проте чимало простих людей, зокрема в тих областях, які є прикордонними, мають іноземні паспорті. І зараз ми маємо ситуацію, коли ці люди можуть бути позбавлені подвійного громадянства. А ми знаємо, що час від часу та ж Угорщина чи Румунія мають територіальні претензії щодо України. І можемо через це просто позбавитися частини території.
Після серйозних звинувачень з боку НАБУ, Ляшко шукає привід переведення інформаційної теми на іншу для того, щоб відволікти увагу суспільства від тієї проблеми, яка насправді є. А проблема в тому, що він жодного дня не працював в бізнесі, а має мільйонні статки
yuliya_kyrychenko_0_0_0_0_0_0_0_0.jpg
Юлія КириченкоГромадське радіо
З нами на зв’язку експертка з конституційного права Юлія Кириченко.
hr_hh_2017-04-30_kyrychenko.mp3
Наталя Соколенко: Юліє, чи можна в людини забирати громадянство без того, щоб вона про це не попросила? І це питання зараз важливе не тільки в контексті високопосадовців, це питання дуже живе для мільйонів простих людей, які не займають ніяких посад.
Юлія Кириченко: Звісно, як для звичайних громадян, так і для тих громадян, які займають певні державні посади, підстави для припинення громадянства є однаковими. І це фактично два акти: установча угода Конституції України і закон про громадянство України.
Закон про громадянство України дозволяє президенту припинити громадянство України будь-якої особи на підставі втрати громадянства, якщо ця особа добровільно набула громадянство іншої країни. Це коли повнолітня особа звернулася відповідно до адміністративної процедури до влади іншої країни з проханням надати їй громадянство і відповідала тим вимогам законодавства, які є в цих країнах.
Чому це питання актуалізувалося? Воно актуалізувалося вже давно і не за часів президентства Порошенка щодо народних депутатів. Оскільки ми мали підозри вважати, що в нас є обранці, які є громадянами інших країн. Бо це вже питання безпеки, питання захисту інтересів громадян України, і воно набуває інший окрас.
Якщо б президент як глава держави виявив за офіційним повідомленням іншої країни, що в народного депутата є громадянство іншої країни, яке він набув добровільно, очевидно, він би мав припинити громадянство України такого народного депутата.
Я би схилялася до того, щоб не голосувати за законопроект президента, оскільки там є багато проблемних моментів, які викликають занепокоєння щодо звичайних громадян, які мають подвійне громадянство. А це не варто чіпати
Наталя Соколенко: Тобто всі люди, які мають в нашій країні подвійне громадянство чи то Ізраїлю, чи то Румунії, перейшли закон і Конституцію України, і будь-якої миті їх можуть і президент просто зобов’язаний позбавити громадянства України?
Юлія Кириченко: Президент не зобов’язаний це робити, в нього просто є така можливість і повноваження. Тут є дуже важливим такий аспект: президент мав би використовувати це повноваження у зв’язку із захистом національних інтересів. Якщо він би вбачав, що на високих посадах є люди, які мають інше громадянство, виникає питання, чи вони захищають інтереси українського народу чи іншого народу.
В нього є такі повноваженні і до людей, які не займають великі посади. Але механізмів дізнатися, що в них є це громадянство будь-якої країни, не існує.
Наталя Соколенко: Щодо законопроектів, які уточнюють цю процедуру, зокрема президентський законопроект. Якщо у вас була можливість його проаналізувати, що ви можете про нього сказати?
Юлія Кириченко: Так, я подивилася законопроекти — і президента, і інші законодавчі ініціативи, які виникли у зв’язку з цим. Там є багато проблем, президент має можливість відповідно до закону України припинити громадянство, якщо це є необхідно. Я би схилялася до того, щоб не голосувати за законопроект президента, оскільки там є багато проблемних моментів, які викликають занепокоєння щодо звичайних громадян, які мають подвійне громадянство. А це не варто чіпати.