Подкаст: Відтворювати в новому вікні | Скачати (21.8MB) | Репост
Гостею ефіру «Громадської хвилі» є Олександра Смірнова — експертка громадської організації «Інститут податкових реформ».
Анастасія Багаліка: Олександро, чого варто очікувати цього року?
Олександра Смірнова: Думаю, варто спочатку коротко охарактеризувати цю податкову реформу. Треба відзначити, що багато експертів оцінили її схвально, хоча була і критика, і скептицизм. Реформою у повному сенсі цього слова її назвати важко, тому що нічого кардинального не запроваджується. Але вносяться зміни в адміністрування податків в цілому. Взагалі зміни внесено у кожен розділ Кодексу і вони спрямовані на удосконалення цього адміністрування. Хочу також відзначити, що Мінфін взяв на себе дуже амбітні повноваження. Окрім того, що це було реалізовано у вигляді закону, важливо, як він зможе втілити все на практиці. Від цього залежатиме результат — чи відбудеться ця реформа.
Андрій Куликов: Звичайному громадянину стане легше чи важче?
Олександра Смірнова: Якщо брати сплату податків, то податковим агентом пересічного працівника, як правило, є роботодавець, котрий і буде виконувати за нього більшість дій. Якщо брати єдиний податок, то тут для платників першої групи внесено позитивні зміни. Для тих, хто надає побутові послуги населенню чи працює на ринку, сума єдиного податку, фактично, не збільшиться. Чому? Тому що саме для них відтепер зроблено прив’язку не до мінімальної заробітної плати, а до прожиткового мінімуму. Тому розмір податку до 10% від цього мінімуму у 1600 грн — 160 грн.
Це перше таке нововведення. А інше — їм дозволено сплачувати Єдиний соціальний внесок (ЄСВ) у половинному розмірі: не 704 грн, а 352 грн. Тому, якщо порахувати річне податкове навантаження на першу групу, воно буде дійсно незначним — близько 6000 грн.
Анастасія Багаліка: А як щодо інших груп?
Олександра Смірнова: Решта груп залишилися, фактично, без змін. Єдиний соціальний внесок (ЄСВ) збільшено, а всі інші правила і ставки для другої, третьої груп залишилися такими ж. Але тут би я ще хотіла зазначити, що внесено зміни з метою перетворення податкової служби з фіскального органу на сервісну службу. Тут є багато питань з приводу того, як це буде реалізовано, адже це також торкається кожного платника, кожного пересічного громадянина, який має до цього стосунок. Фактично, всі перевірки буде переведено на обласний рівень і рівень центрального апарату. Питання в тому, як буде реалізоване це послаблення фіскальної складової.
Також важливий аспект — податкові консультації, коли ви приходите в податкову і чогось не розумієте та хочете порадитись із спеціалістами. Зміни запрацюють з 1 квітня, але податкові консультації, на мою думку, поставлені під питання. Адже вони не звільнятимуть від податкового зобов’язання.
Анастасія Багаліка: Я б хотіла запитати те, про що йдеться у меморандумі МВФ — про скасування спрощеної системи оподаткування. Тому що де б я не зустрічала згадки про нього, ніде не пояснюється, що ж, власне, передбачено.
Олександр Смірнова: Наразі особи, відповідальні за цю податкову реформу, про скасування мови не ведуть. Пам’ятаємо, що були податкові майдани і це питання дуже болісне. З одного боку є розмови про те, що спрощена система надає можливості для зловживань, використання різноманітних схем ухилення. Але все ж це, у першу чергу, робочі місця. Тому моя власна думка — зараз це не на часі. Можливо, пізніше до цього питання повернуться. Нині я навпаки бачу рух назустріч людям.